Interaktions design kan forstås som en udformning af interaktionen mellem brugere og produkter. Oftest når folk taler om interaktions design, bliver produkter fortolket til at være software-produkter som apps eller websites. Målet med interaktions design er at skabe produkter, der gør det muligt for brugeren at nå deres mål (er) på den bedst mulige måde.
De vigtigste spørgersmål interaktions designer spørger om er:
- Hvad kan en bruger gøre med mussen eller fingeren?
- Hjælper layoutet(farve, form, størrelse, etc.) brugeren med at forstå hvilke adfærd der er mulige?
- Er fejlmeddelelser med til at forklar brugeren hvilke problemer der er opstået, hvorfor og hvordan de kan løses?
- Hvilke tilbagemeldinger får brugeren, når en handling er udført?
- Er elementerne i deres rigtige størrelser til at interagere med?
- Er kendte og standard formater brugt?
- Ord - især dem der anvendes i interaktioner, ligesom button (knap), de bør være meningsfuld og enkelt at forstå og skal videregive simple oplysninger til brugerne.
- Visuelle repræsentationer -Det drejer sig om grafiske elementer som billeder, typografi og ikoner, som brugerne interagerer med. Disse normalt supplere de ord, der bruges til at videregive oplysninger til brugerne.
- Fysiske genstande eller rum - Gennem hvilke fysiske objekter behøver brugerne interagerer med produktet? En bærbar computer, med en mus eller touchpad? Eller en smartphone, med brugerens fingre? Og inden for hvilken slags fysiske rum gøre brugeren det?.
- Adfærd - Det er hvordan de tidligere dimensioner definerer samspillet ved et produkt. Det omfatter også de reaktioner-for eksempel følelsesmæssige reaktioner eller feedback- af brugerne og produktet.
referanceh
Ingen kommentarer:
Send en kommentar